دسته‌بندی نشده

چگونه در گوگل مپ مکانی را ثبت کنیم

ثبت مکان در گوگل مپ یا Add place این امکان را فراهم می کند تا بصورت رایگان و حتی بدون داشتن سایت به همراه اطلاعات مفیدی از کسب و کارتان در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داشته باشید.

گوگل به منظور توسعه و رونق کسب و کارهای مختلف در سراسر دنیا ابزارها و امکانات قابل توجهی در اختیار کاربران قرار داده است. بسیاری از کسب و کارها از این ابزارها به شکل های بهینه ای در جهت بهبود کسب و کارهای مختلف استفاده می کنند. یکی از مطرح ترین خدمات موجود که گوگل به کاربران ارائه کرده ثبت مکان در گوگل مپ است.

راه اصولی برای ثبت موقعیت و اطلاعات کسب و کارها استفاده از سرویس Google My Business است اما با توجه به اینکه این سرویس نیز مانند بسیاری از خدمات گوگل برای کاربران ایرانی تحریم و قابل استفاده نیست، بنابراین سرویس Google Map به عنوان راه حل جایگزین معرفی شده است.

ثبت لوکیشن در گوگل مپ با گوشی

ثبت موقعیت مکانی

شاید جالب به نظر برسد که در زمانیکه به دنبال یک فروشگاه یا سرویس در گوگل هستید، اگر موقعیت مکانی شما از طریق GPS گوشی هوشمند یا IP رایانه شما برای گوگل قابل تشخیص باشد، نتایج حاصل شده به طرز عجیبی نزدیکترین فروشگاه هایی هستند که به لحاظ جغرافیایی با موقعیت مکانی شما فاصله کمی داشته باشند و به نوعی نزدیکترین فروشگاه ها به شما نمایش داده می شوند.

اضافه کردن مکان به گوگل ، این امکان را به شما می‌دهد که اگر نام شرکت، فروشگاه یا مغازه شما و همچنین خدمات شما در گوگل جستجو شود، در سمت راست نتایج جستجو، نقشه گوگل به همراه اطلاعات کسب و کار شما برای فرد جستجوگر به نمایش در آید. علاوه بر این آدرس شما در اپلیکیشن و سایت Google Maps نیز به کاربران نمایش داده می شود.

این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:

  • نام محل یا کسب و کار
  • عکس های فضای بیرونی و داخلی
  • آدرس سایت و شماره تلفن
  • ساعت کاری
  • راه های دسترسی و مسیر یابی
  • نمایش لوکیشن روی نقشه
  • عکس های 360 درجه گوگل
  • کامنت و نظرات مردم در مورد این محل

با توجه به الگوریتم جدید گوگل به نام الگوریتم کبوتر ، نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی یکسان در موقعیت های جغرافیایی متفاوت با هدف نمایش نزدیکترین کسب و کار به کاربر متفاوت خواهد بود.

بنابراین با اضافه کردن مکان به گوگل مپ اعتبار شما در اینترنت افزایش خواهد یافت و در صورت داشتن وب سایت سبب بهبود سئو و رتبه سایتنیز خواهد شد.

امروزه که اینترنت تمام جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر کسب وکارها در فضای آنلاین فعال هستند، ثبت مکان در گوگل یک ضرورت مهم و اساسی است. اگر شما هم جز آن دسته کسب و کارها هستید که تمایل دارید با ثبت مکان در گوگل مپ مشتریان بیشتری جذب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

ثبت رایگان مکان در گوگل مپ

گوگل مپ به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و رایگان گوگل این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا علاوه بر مسیریابی و یافتن موقعیت های مکانی مختلف، با ثبت مکان در گوگل مپ بتوانند اطلاعات کسب وکار خود را به آسانی با مشتریان به اشتراک بگذارند.

در خصوص چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ با سوالات اساسی از سوی کاربران و مشتریان مان روبرو هستیم که برخی از آنها عبارتند از:

  • چگونه میتوان مکان کسب وکار را در گوگل مپ ثبت کرد؟
  • چگونه میتوان مکان ثبت شده در نقشه گوگل را ویرایش کرد؟
  • آیا ثبت آدرس شرکت در سئو سایت تاثیر دارد؟
  • ثبت مکان کسب و کار در نقشه گوگل آیا دائمی است یا موقت؟
  • آیا مکان ثبت شده در نقشه گوگل را میتوان حذف کرد؟

ثبت مکان در گوگل مپ با گوشی اندروید

با ما همراه باشید تا علاوه بر آموزش ثبت مکان در گوگل مپ به تمامی سوالات مطرح در این حوزه پاسخ دهیم.

شرکت گوگل برای توسعه و رونق کسب و کارهای مختلف در دنیا سرویس ها و نرم افزارهای رایگان مختلفی همچون گوگل مپ، موتور جستجو، تحلیل و آنالیز بازدیدکنندگان سایت (گوگل آنالیتیکس)، کسب و کار من (Google My Business)  و… ارائه می دهد. با شناخت و استفاده از سرویس های گوگل میتوانید روند اجرایی استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را بهبود بخشید.

لازم به ذکر است به دلیل تحریم های آمریکا در حوزه تجارت، کاربران ایرانی برای استفاده از بسیاری از این سرویس ها از جمله Google My Business با محدودیت روبه رو هستند.

با توجه به مسدود بودن سرویس Google My Business  اگر از ابزار تغییر آی پی هم استفاده کنید، حتی گزینه ای به نام ایران در لیست کشورها برای ثبت در نقشه گوگل وجود ندارد. حال ما روشی کاملا ابتکاری را به شما پیشنهاد می دهیم که با استفاده از آن میتوانید بدون سرویس Google My Business، به صورت رایگان مکان کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید.

موتور جستجوی گوگل بعنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تقریبا از 2سال گذشته نتایج جستجو را براساس موقعیت مکانی کاربر نمایش می دهد. به این معنی که اگر شما در شهر شیراز کسب و کاری را سرچ کنید به فرض “ گل فروشی” گوگل تا حد زیادی مغازه های گل فروشی در شیراز را نمایش میدهد، همچنین پیشنهاداتی را براساس اعتبار کسب و کار در گوگل مپ معرفی می کند که مفهومی به نام سئو محلی یا  Local SEOرا ایجاد کرده است.

یعنی بدون اینکه حتی سایتی داشته باشید می توانید در بخش گوگل مپ و در نتایج سرچ گوگل قرار بگیرد که این کار مستلزم ثبت مکان در گوگل مپ است.

این امر اعتبار و ارزش کسب و کارتان را در حوزه اینترنتی و آنلاین افزایش می دهد. همچنین اگر سایتی در این زمینه داشته باشید، تاثیر مستقیمی بر سئو و اعتبار سایت شما خواهد داشت.

در گذشته برای کاربران ایرانی سرویسی تحت عنوان گوگل مپ میکر  Google Map Maker وجود داشت که امکان ثبت دستی کسب و کارها را فراهم می آورد اما این سرویس گوگل در 31 مارچ 2017 منقضی شد و بخشی از فعالیت های این سرویس با نقشه گوگل Google Map ترکیب شد.

خوشبختانه از طریق نقشه گوگل Google Map شما به آسانی و کمتر از یک ساعت می توانید کسب و کار خودتان را در گوگل ثبت کنید. البته امکان ثبت در اپلیکیشن Google Map موبایل نیز وجود دارد که مشابه آموزش پایین است.

قبل از اینکه آموزش ثبت مکان در گوگل مپ را شروع کنیم، لازم است با اطلاعاتی که برای ثبت مکان در گوگل مپ نیاز است، آشنا شوید.

چگونه در گوگل مپ مکانی را ثبت کنیم

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت مکان در گوگل

  • لوکیشن دقیق
  • آدرس دقیق
  • نام مکان به فارسی و انگلیسی
  • دسته شغلی
  • شماره تماس ثابت یا تلفن همراه
  • روز و ساعات کاری
  • آدرس وبسایت یا صفحه اینستاگرام
  • عکس از محل کسب وکار

آموزش گام به گام ثبت مکان در گوگل مپ به صورت رایگان

گام نخست

ابتدا وارد سایت Google.com شده و وارد اکانت Gmail خود شوید. اگر اکانتی در جیمیل ندارید، لازم است یک اکانت بسازید.

گام دوم

برای ثبت محل کسب وکارتان وارد برنامه گوگل مپ (Google Map) شوید.

با توجه به تغییرات گوگل در ماه های اخیر حتما باید زبان گوگل مپ شما فارسی باشد، در زبان انگلیسی ثبت آدرس در برخی از شهرهای ایران غیرفعال است.

پس از بازشدن نقشه، بخش جستجویی در گوشه سمت چپ صفحه، وجود دارد، شهر و خیابان اصلی که محل کسب و کارتان در آن وجود دارد را وارد کرده و جستجو کنید. به طور مثال ما تهران، خیابان ولیعصر را جستجو کرده ایم.

گام سوم

مشابه تصویر پایین بر روی دکمه منو کلیک کنید تا منو باز شود.

سپس به انتهای منو رفته و گزینه Add a Missing Place (افزودن یک مکان جا افتاده) را انتخاب کنید.

گام چهارم

سخت ترین بخش ثبت مکان در گوگل  این قسمت است، شما باید تا حدی که محل شرکتتان در نقشه مشخص شود زوم کنید و با ماوس بروی مکان نمای قرمز کلیک کرده و نگه دارید و آن را جابجا کنید.

مکان نمای قرمز را تا محل دقیق شرکت یا کسب و کارتان جابجا کنید، با این کار گوگل به صورت خودکار آدرس را تعیین می کند.

نکته : آدرسی که گوگل براساس محلی که شما جابجا کرده اید نشان میدهد را تغییر ندهید، در تصویر راهنما این بخش را مشخص کردیم.

میتوانید بخوانید مقاله: چطور لوکیشن بفرستیم

گام پنجم

اطلاعات را براساس راهنمای تصویر وارد کنید.

نام: در این بخش نام کسب وکار یا شرکت خود را ثبت کنید.

دسته بندی کسب و کار: گروهی که شباهت زیادی به کسب و کارتان دارد را به انگلیسی جستجو کنید و از میان آنها یک مورد را  انتخاب کنید (به یاد داشته باشید که فقط میتوانید یک حوزه را انتخاب کنید.)

به طور مثال اگر حوزه فعالیت شما تعمیرگاه خودرو است در بخش دسته بندی ها باید Auto Repairرا وارد کنید.

شماره تماس: در بخش شماره تماس تنها میتوان یک شماره را ثبت نمود حال این شماره میتواند شماره ثابت باشد یا شماره تلفن همراه. هنگام ثبت شماره تماس حتما باید کد کشور یا شهر را نیز در نظر بگیرید.

به طور مثال 989121234567+ یا 982122222222+

با توجه به محدودیت های گوگل برای کاربران ایرانی دقت کنید شماره تماس را به درستی ثبت کنید زیرا اگر بعد از ثبت نهایی آدرس محل کسب وکار در نقشه گوگل، تصمیم به ویرایش شماره تماس داشته باشید در بیشتر مواقع با عدم تایید از سوی گوگل روبه رو خواهید شد.

آدرس سایت: در این بخش میتوانید تنها یک لینک را ثبت کنید، اگر آدرس وبسایتی دارید آن را در این بخش وارد کنید. در صورتیکه آدرس وبسایت ندارید ثبت آدرس اینستاگرام میتواند تاثیرگذار باشد.

روز و ساعت کاری: در این قسمت روزها و ساعت های کاری خود را ثبت کنید.

به طور مثال از شنبه تا پنجشنبه /  از ساعت 9 صبح الی 5عصر

عکس: در صورت تمایل میتوانید سه الی چهار عکس از محل کسب وکار خود را برای به اشتراک گذاری با مخاطبان و نمایش هنگام سرچ وارد کنید.

بعد از وارد کردن دقیق اطلاعات، برروی دکمه ارسال یا Send کلیک کنید تا ثبت انجام شود.

هزینه ثبت مکان در گوگل مپ

هزینه ثبت مکان در گوگل مپ هیچ هزینه ای ندارد و شما میتوانید به صورت رایگان مکان خود را ثبت کنید

ثبت مکان در گوگل مپ چقدر طول میکشد

ثبت مکان بر روی گوگل مپ در کمترین زمان ممکن انجام میشود.

بررسی وضعیت تایید ثبت مکان در گوگل

گام نخست        

پس از آنکه مکان مورد نظر را در گوگ ا ثبت کردید، بروی منوی سمت چپ گوگل مپ Google Map کلیک کنید.

گام دوم

سپس در منو گوگل مپ، بروی بخش Your Contributions (مشارکت های شما) کلیک کنید.

گام پایانی

وقتی وارد Your Contributions  شوید، چندین تب وجود دارد، بروی گزینه Edits (ویرایش ها) کلیک کرده و حال می توانید لیست تغییراتی که شما به عنوان کاربر بروی گوگل مپ ایجاد کردید، مشاهده کنید.

در هر بخش عنوان کسب و کار یا نقطه ثبت شده، آدرس آن، نوع تغییر و وضعیت تغییر را مشاهده کنید.
گوگل مپ در این بخش سه وضعیت دارد:

وضعیت “در حال انتظار Pending “، وضعیت ” تایید شده  Approved”  و وضعیت ” اعمال نشده” Not Applied”  قابل مشاهده است.

مشکل ثبت کسب و کار در گوگل

اگر در این مراحلی ک گفتیم مشکلی داشتید میتوانید به مرحله اول مراجعه کنید و با دقت به دستورات عمل کنید.

عدم نمایش مکان در گوگل مپ

نکات مهم

:بعد از تکمیل اطلاعات به طور معمول طی بازه زمانی 24ساعت محل شما در نقشه گوگل مپ ثبت اولیه میشود. ثبت مکان در نقشه گوگل شامل دو مرحله است که عبارتند از

  • مرحله in Review: در این مرحله مکان وارد ” در انتظار بازبینی یا در انتظار تایید ” میشود که باید مکان توسط گوگل مورد بررسی قرار گیرد. (گوگل این مراحل را از طریق ایمیل به شما اطلاع میدهد.)
  • مرحله Published: اگر مکان شما وارد این مرحله شد به این معناست که شما ثبت مکان در گوگل را به درستی انجام داده اید و مکان کسب وکار در نقشه گوگل منتشرشده است.

دریافت تاییدیه برای انتشار نهایی مکان در نقشه گوگل مپ معمولا به 30 الی 60 روز زمان نیاز دارد اما اگر اکانت جیمیل شما امتیاز لازم را از گوگل کسب کرده باشد، این بازه زمانی کوتاه تر خواهد بود.

در صورتیکه اکانت شما امتیاز لازم را برای ثبت مکان در نقشه گوگل ندارد، ثبت مکان در گوگل مپ را به بیلاودمارکتینگ بسپارید.

شاید جالب باشد : چطور در گوگل مپ لوکیشن بفرستیم  

ویرایش و حذف مکان در گوگل مپ

گوگل از یک سیستم امتیازدهی برای مشارکت کاربران در تصحیح اطلاعات گوگل مپ بهره می برد و عموما کاربران با امتیاز بالا می توانند به ویرایش بپردازند، از این رو پیشنهاد می شود با ارسال دیدگاه، ویرایش های صحیح و کوچک امتیاز جمع آوری کنید. همچنین فقط در صورتیکه کاملا مطمئن هستید نسبت به ویرایش اقدام کنید، تا در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید.

گام اول

وارد گوگل مپ شده، در باکس سمت چپ نام نقطه ای را که ثبت شده و میخواهید ویرایش کنید، جستجو نمایید. سپس مطابق تصویر بروی گزینه Suggest an Edit (پیشنهاد ویرایش) کلیک کنید.

گام دوم

حال یک صفحه کوچک باز می شود که موارد زیر قابل ویرایش است:

  1. این مکان برای همیشه بسته یا هرگز وجود نداشته است Place is permanently closed or has never existed : در صورتی که نقطه ثبت شده برای همیشه تعطیل شده است یا وجود ندارد یا تغییرمکان داده است، می توانید از این بخش استفاده کنید. با تغییر گزینه NO به وضعیت Yes گوگل چندین گزینه برای دلیل شما پیشنهاد می دهد.
  • برای همیشه بسته شده  ( Permanently closed )
  • هرگز وجود نداشته است ( Never existed )
  • هرزنامه است  ( Spam )
  • خصوصی است  ( Private )
  • به مکان دیگری منتقل شده است. (Moved elsewhere) (می توانید آدرس جدید را بروی نقشه مشخص کنید.)
  • تکراری است  ( Duplicate )

با انتخاب یکی از گزینه های ذکر شده و کلیک بروی Send (ارسال) نقطه مورد نظر تغییر وضعیت میدهد.

لازم به ذکر این ویرایش بسیار مهم است و ممکن است برای کاربرانی که امتیاز بالا ندارد، لحاظ نشود. در صورتیکه مکان شما نیاز به ویرایش دارد اما جز کاربرانی هستید که امتیاز بالا ندارید، با بیلاودمارکتینگ در ارتباط باشید تا به سرعت و بهترین کیفیت بتوانید مکان تان را ویرایش کنید.

  1. نام: با کلیک بروی عنوان آبی رنگ، نام صحیح را بنویسید.
  2. آدرس: با کلیک بروی آدرس آبی رنگ، با تغییر محل نشانه گر، آدرس مکان مورد نظر را ویرایش کنید.
  3. دسته بندی: در صورتی دسته بندی اشتباه است، می توانید از میان دسته های پیش فرض انتخاب کنید.
  4. محل مارکر در نقشه اشتباه است:در صورت تایید آن، میتوانید محل مارکر (نشانه موقعیت بروی نقشه) را ویرایش نمایید.
  5. شماره تماس: با کلیک برروی تلفن آبی رنگ میتوانید تلفن صحیح را وارد نمایید.
  6. روز و ساعت کاری: می توانید روز و ساعت کاری را اصلاح نمایید.

در پایان با کلیک بروی Send (ارسال) تغییرات را ثبت کنید و همچنین از طریق بخش “مشارکت های شما Your  Contributions  ” وضعیت تغییرات ویرایش مکان ثبت شده در نقشه گوگل را چک نمایید.

چرا مکان در گوگل مپ ثبت نمیشود

قبل از ثبت مکان در گوگل مپ این نکات را در نظر بگیرید:

  • اگر طی کوتاه مدت، چندین بار (بیشتر از سه بار) درخواست ثبت مکان را به گوگل ارسال کرده اید و در مرحله ” در انتظار تایید” قرار گرفته اید مجددا درخواست ثبت ارسال نکنید چون در این حالت نیز امکان ثبت درخواست های قبلی شما کمتر میشود.
  • اگر طی بازه زمانی کوتاهی، بعد از چندین بار (بیشتر از سه بار) درخواست ثبت محل کسب وکارتان به گوگل با پاسخ ” اعمال نشد” همراه بود مجددا درخواست ثبت ارسال نکنید تا مکان شما توسط گوگل اسپم نشود.
  • برای کلیه ی مکان های سیار مانند، باربری ها، لوله باز کنی ها، امدادخودروها، ماشین های تخریب، و… که نقطه مشخصی ندارند و برای ثبت مکان در نقشه گوگل نقاط پراکنده ای در سطح شهر را مدنظر دارند، ثبت مکان در گوگل مپ امکان پذیر نیست و مورد پذیرش گوگل قرار نمیگیرد.
  • ثبت مکان در گوگل مپ دائمی است اما با توجه به آپدیت های جدید گوگل کلیه مکان ها به حالت عمومی تغییر کرده اند و افراد میتوانند مکان های یکدیگر را ویرایش و حذف کنند.
  • به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها برای ایران، مکان بعد از ثبت نهایی و منتشر شدن سریع در نقشه و برای تمامی کاربران قابل نمایش نیست و معمولا طی بازه زمانی 15 روز کاملا برروی نقشه نمایش داده میشود.

ثبت مکان در گوگل مپ با گوشی ایفون

شما میتوانید ک تمامی مراحل بالا را به مانند گوشی های اندورید برای گوشی های آیفونم درست کنید و پیش ببرید.

همچنین میتوانید بخوانید مقاله چطور در پیام رسان ها لوکیشن بفرستیم 

 ثبت کسب و کار در گوگل مپ

بیایید پیش از آن‌که به مراحل انجام کار بپردازیم، کمی درباره اهمیت این موضوع صحبت کنیم؛ چراکه در عصر حاضر، حضور فعال در دنیای دیجیتال می‌تواند مهم‌ترین پایه پیشرفت کسب و کار شما باشد. ثبت لوکیشن و نام شما در گوگل مپ می‌تواند در سئوی سایت شما تاثیر داشته باشد و همچنین امکان دسترسی ساده‌تر مشتریان به شما را فراهم نماید. دانستن اینکه چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم نیز سبب نظارت بهتر بر وضعیت سئو و بازاریابی محتوایی در وب سایت می‌شود.

در کنار تمام فعالیت‌های دیجیتال و بازاریابی محتوایی، ثبت نام و لوکیشن در گوگل مپ و قراردادن آن به صورت یک افزونه در وب سایت، می‌تواند برای وب‌سایت کسب و کار شما بسیار مفید و مناسب باشد. البته این تنها برای افرادی است که فعالیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ را آغاز کرده‌اند. اگر هنوز این کار را شروع نکرده‌اید و یا برای کسب و کار خود وب سایتی طراحی نکرده‌اید، باز هم ثبت لوکیشن در گوگل برای شما مزایایی را به همراه خواهد داشت. مزایای مهم و اصلی ثبت اسم و آدرس در گوگل مپ برای همه کسب و کارها فارغ از داشتن یا نداشتن وب سایت، می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • قابلیت جستجوی نام و نشان شما

با ثبت نام و لوکیشن و اطلاعات کسب و کار خود در گوگل، فارغ از داشتن یا نداشتن سایت، جستجوی نام فروشگاه یا شرکت شما در گوگل به نتیجه حداقلی (دسترسی به نشانی دقیق و شماره تماس شما) خواهد انجامید.

  • قابلیت استعلام در سئوی محلی

سئوی محلی یا Local Seo در گوگل، ویژگی مهمی است که گوگل به کاربران خود ارائه می‌کند و عملکرد آن به این صورت است که وقتی افراد نام کسب و کاری را جستجو می‌کنند، گوگل نزدیک‌ترین واحدهای تجاری در همان راسته را در صدر نتایج جستجوی شخص قرار می‌دهد. شرط قرار گیری نام شما در این گزینه این است که کسب و کار خود را در گوگل مپ به ثبت رسانده باشید تا مشتریانی که در نزدیکی شما هستند و به دنبال خدمات شما می‌گردند، به سادگی به سوی شما هدایت شوند.

  • قرار گرفتن در فهرست مخاطبین همگانی گوگل

در نسخه‌های جدید اندروید و تلفن‌های هوشمند، وقتی که در فهرست مخاطبین خود نام خاصی را جستجو می‌کنید، در صورت وصل بودن به اینترنت، تلفن شما علاوه بر نام‌های ذخیره شده در گوشی‌تان، نام کسب و کارهایی با همین نام در نزدیکی شما را نیز به همراه شماره تماس به شما نمایش می‌دهد. به عبارت بهتر، وقتی که شما کسب و کار خود را در گوگل به ثبت می‌رسانید، نام و شماره تماس شما در تمام تلفن‌های هوشمند نزدیک شما قرار خواهد گرفت. برای امتحان این موضوع اگر اندروید به‌روز رسانی شده دارید، همین حالا کلمه‌ای مانند «رستوران» را در فهرست مخاطبین خود جستجو کنید. خواهید دید که علاوه بر شماره رستوران‌های ذخیره شده در گوشی، شماره و نام رستوران‌های (ثبت شده در گوگل مپ) نزدیک شما نیز به شما نمایش داده خواهد شد.

  • دسترسی آسان در نرم افزارهای تاکسی اینترنتی

افرادی که قصد آمدن به محل کار شما از طریق تاکسی اینترنتی را داشته باشند، می‌توانند نام ثبت شده شما را در نرم افزارهای تاکسی اینترنتی جستجو کنند و به سادگی، لوکیشن شما را مقصد سفر خود قرار دهند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا